Stort engagemang under årets Fairtrade Challenge 2019

Årets Fairtrade Challenge 2019 har just avslutats med fikadeltagare runt om i landet som alla uppmärksammat vikten av schyssta arbetsvillkor i länder med utbredd fattigdom. I år har nära 270 000 fikadeltagare deltagit i kampanjen med ett stort engagemang från organisationer, arbetsplatser, kommuner, Fairtrade City-diplomerade kommuner och regioner, hotell och restauranger.

– Det är glädjande att se att så många människor har fikat Fairtrade-märkta produkter under årets Fairtrade Challenge. Det handlar om ett stort engagemang för hållbarhet från både företag och konsumenter. Ju fler som väljer Fairtrade, desto större skillnad gör det för människan bakom produkten, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Stort intresse för hållbara varor i Sverige

Fairtrade omfattar idag fler än 2 600 produkter, såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis, juice, glass, nötter, vin, bomull och skönhetsprodukter. Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka tio procent till 4,1 miljarder svenska kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 399 kr per år.

Läs mer om om vårt arbete på Fairtrade.se